back to HOME page
Mark Zuckerberg, cofondatorul retelei sociale Facebook pe internet, a fost ales in decembrie 2010 « The Person of the Year » de revista TIME, in semn de recunoastere a influentei acestei noi platforme de comunicatie  asupra modului de viata a mai mult de un miliard de oameni. A creat un sistem nou de transmitere a informatiilor, o retea care impanzeste intregul glob, cu consecinte profunde si de durata.

La varsta de 26 de ani, Mark Zuckerberg e unul din cei mai tineri miliardari si recent, a devenit unul din cei mai mari filantropi, asociindu-se cu Bill Gates si Warren Buffett.

Inca pe vremea cand era elev de liceu, Mark Zuckerberg era cunoscut de colegii de clasa ca deosebit de inteligent si un "geek", un fanatic al computerului, dar nu un
' "jerk", adica un ticalos, mi-a povestit Michael, fiul lui Andrei Czeizler, bunul meu prieten meu din copilarie. Intamplarea face ca Marc si Michael sa fie colegi de clasa la Dobbs Ferry, NY, iar Michael isi aminteste ca deja in liceu, Mark a programat un sistem de conectare pentru pacientii tatalui sau dentist.
The Social Network - filmul epocii noastre
S-a remarcat adesea cu amuzament ca in interviuri, in aparitii la televiziune, Mark Zuckerberg, un tanar chipes, pare stanjenit, trasaturile fetei sunt rigide, exprima cu stangacie idei banale, generalizeaza si nu intra in detalii sau in profunzime, evitand controversa. De aici pana la a concluziona ca are probleme psihice nu a mai ramas decat un pas.

Succesul si personalitatea lui, cat si zvonurile si procesele in care a fost si este implicat au furnizat baza pentru cartea documentara The Accidental Billionaires , de Ben Mezrich, scrisa din perspectiva cofondatorului Facebook care s-a simtit inselat si abandonat de Mark Zuckerberg. Cartea a servit de baza scenariului pentru filmul care recolteaza momentan premiile, The Social Network.  

Duminica trecuta, in 16 decembrie, filmul a fost distins cu patru premii Golden Globes, concursul premergator competitiei pentru premiile Oscar. Premiul pentru cel mai bun film, pentru cea mai buna regie, David Fincher, pentru cel mai bun scenariu, Aaron Sorkin si cea mai buna banda sonora originala, compusa de Trent Reznor. Filmul prezinta o versiune a creatiei sistemului Facebook, personajul principal este Mark Zuckerberg.

In scena initiala asistam la ruptura dintre Mark, student la Harvard, si Erica, prietena lui de la Boston University. Inteligent si arogant, indragostit si totusi insensibil, Mark se razbuna, piratand sistemul informatic al universitatii pentru a crea o pagina de internet cu fotografiile studentelor care apoi sunt « cotate » de studenti. Asa a incoltit ideea de a crea Facebook. Povestea infiintarii fb a fost, conform scenariului,  intortocheata,  Mark si-a tradat cel mai bun prieten si cofondator si a inlaturat pe toti cei care ii stateau in cale. In aparenta, tema filmului este de a reconstitui faptele, de a dezvalui adevarul in legatura cu intemeierea acestei intreprinderi cu un potential colosal de crestere.

Este o ironie ca filmul vrea sa dea impresia de documentar, imprumutand numele persoanelor reale, implicate in procesul infiintarii Facebook, jongland cu date si evenimente reale imaginare, impletind documente reale cu altele fictive. Este o ironie ca filmul este o reflectie deformata a lumii reale, un repros facut adesea la adresa comunitatii Facebook.  Mark Zuckerberg din film nu este cel din realitate, in ciuda multor puncte comune. Este o ironie ca filmul uzurpeaza identitatea lui, precum sunt uzurpate numeroase identitati pe tentaculele panzei cibernetice.

Despre ce este de fapt vorba ? Despre Facebook ? Subiectul nu e dezbatut, sistemul nu e pus in cauza. Este un fapt nou, nimeni in film nu il demonizeaza, nimeni nu il contesta macar.

Personalitatea lui Mark este fascinanta : cel care inventeaza un sistem pentru a pune in legatura oamenii, e prezentat in film ca un tanar cu o inteligenta sclipitoare, dar nevrozat, psihic neajutorat in ce priveste relatiile umane. Ii lipseste o dimensiune. Jesse Eisenberg joaca admirabil rolul lui Mark : un tanar cu vorbirea si gesturile sacadate, mersul smucit, ochii scanteietori cand il stapanesc agresivitatea sau dispretul pentru interlocutor. Alteori devine opac, fata se goleste de orice expresie, se inchide, devine impenetrabila. Replicile sunt parca scuipate cu violenta, uneori in cascade, alteori poticnit. Putine sunt momentele cand banuim ca e tulburat, nesigur, vulnerabil: cand prietenul tradat isi exprima dezamagirea, cand Mark incearca in zadar sa se faca acceptat de fosta lui prietena prin sistemul pe care el insusi l-a inventat. Dar sistemul nu-l ajuta.

E greu de inteles care e mobilul care il mana spre succes. Filmul ofera cateva indicatii, dar nu insista asupra explicatiilor psihologice. Fara indoiala ca dezamagirea de a fi fost respins de Erica, dar si de cercul studentilor WASP de la Harvard, in care studentii evrei nu sunt agreati, joaca un rol.  Dar nu numai Mark, si ceilalti par cuprinsi de febra epocii computerelor, in care totul se misca cu o asemenea rapiditate ca relatiile si sentimentele nu au nici spatiul, nici timpul  sa se dezvolte.  Mark Zuckerberg - un automat comandat de ambitie, de pasiunea programarii, incapabil de empatie ? Facebook - un spatiu in care infloresc pseudo-prieteniille si sentimentele virtuale ? Ceea ce stim cu siguranta e ca adevaratul Mark Zuckerberg are o relatie stabila de ani de zile cu o studenta in medicina.

Getta Neumann
Jesse Eisenberg / Mark-Zuckerberg